Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Blog » Kännykkäkielto kouluihin parantaisi lasten hyvinvointia 

Kännykkäkielto kouluihin parantaisi lasten hyvinvointia 

Kannatan esitystä kieltää kännykät peruskouluissa, ja kielto tulisi ulottaa myös välitunneille. Algoritmit on suunniteltu koukuttamaan. Ei ole kohtuullista sysätä vastuuta kännykän käytöstä lapselle, jos puhelin on jatkuvasti taskussa. Koulun on tarjottava ympäristö, jossa kännykkä ei hallitse arkea. 

Koulun tehtävä on opettaa myös sosiaalisia taitoja, ja se edellyttää aitoja kohtaamisia, ei eristäytymistä ruutujen ääreen. Jos oppilaat viettävät välitunnit puhelimilla, jää vuorovaikutuksen ja yhdessäolon oppiminen syrjään.

Tutkimusnäyttö tukee vahvasti kännykkäkieltoa. Kansainväliset selvitykset osoittavat, että selkeät rajoitukset parantavat oppimistuloksia, etenkin heikommilla oppilailla. Aivotutkijat varoittavat, että jatkuva älypuhelimen käyttö häiritsee keskittymistä ja stressin sääntelyä. Tutkimusten mukaan somessa vietetty aika ja erityisesti passiivisen sisällön kuluttaminen lisäävät ulkopuolisuuden tunnetta, masennusoireita ja jopa aggressiivista käytöstä.

Ymmärrän huoltajien huolen yhteydenpidosta, mutta vanhemmat saavat edelleen lapsen kiinni koulun ja opettajien kautta. Myös ajatus siitä, että puhelin on tärkeä keino pitää yhteyttä kavereihin, jos omassa koulussa ei ole kavereita, on jokseenkin harhaanjohtava. Kaverisuhteet eivät synny, jos kaikilla on mahdollisuus vetäytyä kännyköille. Välitunnit ovat arvokas tilaisuus tutustua muihin ja kehittää sosiaalisia taitoja. Tätä tukemaan tarvitaan myös aikuisia, kuten koulunuorisotyöntekijöitä. 

Kännykkäkiellossa kyse ei ole teknologiavastaisuudesta, vaan lasten hyvinvoinnin puolustamisesta. Kännyköiden rajoittaminen koulupäivän ajaksi tukee keskittymistä, rauhoittumista, yhteisöllisyyttä ja mielenterveyttä.

On aika antaa kouluille selkeät säännöt ja opettajille työrauha. Myös monet nuoret toivovat, ettei koulussa tarvitse kilpailla diginäkyvyydestä. Ruutuihin uppoamisen sijaan tarvitsemme aitoja kohtaamisia, sanoja ja yhteistä aikaa. Kännykkäkielto kouluihin koko koulupäivän ajaksi parantaisi lasten hyvinvointia, oppimisen edellytyksiä ja rauhoittaisi kouluarkea. 

Järjestin 2.4. eduskunnassa pyöreän pöydän keskustelun kännykkä- ja someriippuvuudesta. Mukana keskustelemassa olivat mm. Suvi Uski (sosiaalipsykologian tohtori, “sometohtori”), Tarja Keltto, (Kansallisen aivoterveysohjelman ohjelmakoordinaattori, Aivoliitto ry), Jenni Nevala (Mediakasvatuksen asiantuntija, Digitutkijat-hanke, MLL), Silja Kosola (nuorisolääketieteen dosentti ja LUVN:n tutkimusjohtaja, Aivoliiton Näyttöön perustuvien suositusten laatija), Nina Sajaniemi (kasvatustieteen professori), Elina Kiiski (Digirauha ry:n pj.) ja Hannele Laaksolahti (Digirauha ry:n perustaja) sekä Vihreiden koulutuspoliittisen työryhmän jäsenet.